Kijk- en luisteronderzoek

Landelijk onderzoek

Onderzoeksbureau Motivaction zal in januari 2025, in opdracht van de NLPO, een groot bereiksonderzoek uitvoeren onder 10.000 respondenten.

Binnen de lokale omroepen en de NLPO leeft een sterke behoefte aan sectorbreed doelgroeponderzoek naar kijk- en luistergedrag. Dit onderzoek is niet alleen essentieel als referentiepunt om de voortgang van professionalisering binnen de sector te monitoren, maar versterkt zowel de positie van de lokale omroepsector als van de NLPO als kenniscentrum en datahub voor lokale omroepen en stakeholders.

Specifieke behoeften

Inzicht in het publiek en het bereik is van cruciaal belang voor lokale omroepen. Landelijke en regionale kijk- en luisteronderzoeken bieden waardevolle inzichten voor grotere zenders, maar zijn vaak niet toegespitst op de specifieke behoeften van lokale omroepen. Bovendien zijn deze onderzoeken voor lokale spelers vaak financieel en praktisch onhaalbaar vanwege schaalgrootte en beperkte middelen. Toch is het belang van representatieve data niet te onderschatten. Met dergelijke data kunnen lokale omroepen beter begrijpen welke segmenten van hun gemeenschap zij bereiken, welke kanalen het meest effectief zijn, en waar kansen liggen voor groei en verbetering.

De NLPO ziet het als haar taak om de sector te ondersteunen in deze professionaliseringsslag. Daarom wordt ernaar gestreefd om naast het bestaande online NLPO Bereiksdashbord, met regelmaat sectorbrede onderzoeken naar kijk- en luistergedrag uit te voeren. Dit biedt niet alleen waardevolle inzichten in het huidige mediagedrag van het publiek, maar helpt ook bij de voorbereiding op de aankomende stelselwijziging.

Door deze onderzoeken te combineren met online bereiksonderzoek krijgen lokale omroepen een completer en overzichtelijker beeld van hun publiek. Dit helpt hen niet alleen om effectiever te communiceren en hun bereik te vergroten, maar versterkt ook hun positie als verbindende factor binnen de lokale gemeenschap. Het is een noodzakelijke investering in de toekomst van de sector, waarmee de relevantie en kwaliteit van lokale omroepen verder kunnen worden verhoogd.

Eerder onderzoek

In kwartaal 4 van 2018 heeft de NLPO een onderzoek uit laten voeren onder 6 LTMA-waardige omroepen om inzicht te krijgen in bereik en beleving van de lokale omroep in Nederland. De samenvatting kun je hier downloaden.