Non-profit spots

Op deze pagina vind je een overzicht van partijen die audio- en videospots en ander campagnemateriaal van non-profit organisaties aanbieden. Omroepen kunnen overwegen om deze kosteloos op te nemen in hun programma-aanbod. Daarmee leveren ze een bijdrage aan het verbeteren van de naamsbekendheid van goede doelen, bewustwording en aandacht voor minder bekende thema’s.

Lokale omroepen zijn vrij in de keuze om de spot(s) en banners uit te zenden / te tonen. Er wordt daarom geen uitzendgarantie gegeven aan de aanbieders van het materiaal. Ook is de NLPO niet betrokken bij de productie ervan.

Wil je als organisatie non-profit spots onder de aandacht brengen? Bekijk dan deze pagina: Lokale Omroep Non-Profit Service.

Socutera

Socutera zendt spots uit van erkende goede doelen op NPO 1, 2 en 3. Wekelijks zie je op tv gemiddeld 11 keer een Socutera spot; vijf vaste tv-uitzendingen (90 tot 95 seconden) en gemiddeld zes korte spots (20 tot 30 seconden) op variabele momenten. Elke week is een ander goed doel in beeld.

Socutera is een dienst van Goede Doelen Nederland, de branchevereniging voor CBF-erkende goede doelen. Meer dan 250 goede doelen zijn aangesloten bij deze vereniging. Zendtijd bij Socutera is bij goede doelen een populaire manier om hun werk aan een groot publiek te laten zien, tegen minimale kosten. Omdat de vraag naar zendtijd groter is dan het aanbod is Socutera op zoek naar meer zendtijd. De lokale radio en televisie lijkt Socutera een ideaal medium om het werk van goede doelen onder de aandacht te brengen.

Aanmelden voor mailinglijst
Van april tot en met december 2023 hebben Socutera en de NLPO gezamenlijk een pilot uitgevoerd waarin Socutera-spots werden aangeboden via de NLPO nieuwsbrief. Sindsdien verloopt het aanbieden van deze spots rechtstreeks via Socutera.

Heeft jouw omroep interesse in het uitzenden van spots voor goede doelen? Meld je dan aan voor de mailinglijst van Socutera. Als deelnemende omroep ontvang je maandelijks Socutera-spots van vier verschillende goede doelen, zowel voor radio als televisie. Het gaat om radiospots (WAV) van maximaal 30 seconden en tv-spots (MP4) van maximaal 38 seconden, inclusief het herkenbare Socutera-intro en -outro. Deze spots zijn bedoeld om te worden uitgezonden tussen een reclameblok en een radio- of televisie-uitzending.

Voor aanmelding of vragen kun je contact opnemen met Amanda Meijerink, programmacoördinator Socutera, via e-mail: socutera@goededoelennederland.nl.

Socutera logo

Stichting Donateursbelangen

In de wereld van goede doelen en liefdadigheidsinstellingen worden de schijnwerpers vaak gericht op de grote namen – de gevestigde spelers die zich al bewezen hebben in het bieden van steun en hulp aan diverse gemeenschappen. Donateursbelangen wil ook minder bekende goede doelen, die net zo waardevol zijn en een enorme impact hebben op lokale gemeenschappen, onder de aandacht brengen bij een breder publiek.

Of het nu gaat om het bieden van ondersteuning aan kwetsbare groepen zoals daklozen en hulpbehoevenden, het beschermen van bedreigde diersoorten, of het bevorderen van kunst en cultuur in de regio, deze organisaties spelen een onschatbare rol in het verbeteren van de levenskwaliteit van mens en dier op lokaal niveau.

De missie van Donateursbelangen: het vertrouwen tussen gevers en goede doelen versterken.

Tweemaandelijks nieuwe spots
Met ingang van maart 2024 biedt Stichting Donateursbelangen iedere twee maanden minimaal 4 (tv-)spots aan. Lokale omroepen worden over het verschijnen ervan geïnformeerd via de nieuwsbrief van de NLPO.

Vragen en eventuele ervaringen met de spots kunnen worden gedeeld met info@donateursbelangen.nl.