Informatie over sponsoring

Introductie

Deze pagina geeft informatie over de mogelijkheden en restricties rond sponsoring bij lokale publieke omroepen. De informatie is gebaseerd op de meest recente Mediawet en beleidsregels Sponsoring Publieke Media-instellingen. Alhoewel het met zorg is samengesteld, kunnen er geen rechten aan worden ontleend. Voor specifieke situaties wordt aangeraden de wet te raadplegen of gebruik te maken van het spreekuur van het Commissariaat voor de Media. Deze pagina gaat specifiek in op sponsoring en de bijbehorende regelgeving.

Bekijk ook de pagina over (vermijdbare) reclame uitingen

Het Commissariaat voor de Media

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de Mediawet. Het CvdM verstrekt voorlichting en stelt beleidsregels op, zoals de beleidsregels Sponsoring Publieke Media-instellingen. Hierin worden de regels voor sponsoring verder uitgewerkt. Het CvdM biedt tevens dagelijks een telefonisch spreekuur voor vragen en advies over de Mediawet en beleidsregels, beschikbaar van 11:00 tot 12:00 uur.

Bekijk ook de pagina over sponsoring op de website van het CvdM

Wat is sponsoring?

Sponsoring wordt in de Mediawet gedefinieerd als het verstrekken van een financiële of andere bijdrage door een partij die zich niet bezighoudt met de verzorging van mediadiensten of media-aanbod. Deze bijdrage wordt gegeven voor de totstandkoming of verspreiding van media-aanbod. Bijdragen kunnen bestaan uit geld, producten, of diensten. Voor publieke media-instellingen geldt dat sponsoring in beginsel niet is toegestaan, met enkele uitzonderingen.

Toegestane sponsoring

De Mediawet maakt enkele uitzonderingen mogelijk voor het sponsoren van programma’s door publieke media-instellingen. Het is toegestaan voor programma’s die:

  • Cultureel of educatief van aard zijn;
  • Het verslag of de weergave van sportevenementen betreffen, of;
  • verslag of de weergave van evenementen ten behoeve van ideële doelen.

Programma’s met elementen van nieuws, actualiteiten, politieke informatie, of die specifiek gericht zijn op jongeren onder de 12 jaar, mogen niet worden gesponsord. Als leidraad kan de CCC-indeling van de NPO worden gebruikt voor het bepalen of een programma cultureel of educatief is.

Sponsorvermelding

Indien een programma wordt gesponsord, moet dit duidelijk aan het publiek worden vermeld. Dit gebeurt middels een sponsorvermelding die aan het begin of einde van het programma dient te worden getoond. De vermelding moet neutraal zijn en mag geen reclame bevatten. Voor zover de vermelding niet is opgenomen op de aan- of aftiteling, moet de sponsorvermelding bestaan uit een stilstaand beeld van maximaal 5 seconden met bijvoorbeeld de tekst: ‘Dit programma is gesponsord door’ of ‘Dit programma is mede mogelijk gemaakt door…’ gevolgd door de naam of het logo van de sponsor.

Het is niet toegestaan om producten of diensten van de sponsor aan te prijzen, slogans of herkenningsmelodieën te gebruiken, website-adressen of andere promotionele boodschappen te integreren in de sponsorvermelding.

 

Gebruik van gesponsorde producten

Indien een sponsor een bijdrage levert in de vorm van producten of diensten (en dus niet financieel), mogen deze in het programma worden getoond, maar uitsluitend op een neutrale manier. Dit betekent dat er geen overdreven aandacht mag worden gegeven aan de producten of diensten en dat ze niet commercieel mogen worden ingezet. De vermelding moet passen binnen de context van het programma.

Bijdragen die van ondergeschikte betekenis zijn, zoals decoraties of geleende decorstukken, vallen niet onder sponsoring. Voor dergelijke bijdragen mag een ‘Met dank aan’-vermelding worden gebruikt, zolang deze neutraal is. Zo is bijvoorbeeld een bloemstuk een product van ondergeschikte betekenis, of een meubelstuk een voorbeeld van een product in bruikleen als je deze na afloop weer teruggeeft.
Voor bijdragen van ondergeschikte betekenis gelden specifieke grensbedragen. Bij televisieprogramma’s mogen deze bijdragen niet hoger zijn dan €1.000 per programma, en bij radioprogramma’s ligt deze grens op €200. Als deze drempels worden overschreden, vallen de bijdragen onder de regels voor sponsoring.

Belangrijk: bij sponsoring dient te allen tijde te worden voorkomen dat de sponsorvermelding of het gebruik van producten leidt tot vermijdbare uitingen. Dit zijn uitingen die het publiek kunnen aanzetten tot de afname van producten of diensten van de sponsor. Op het eerdere voorbeeld van de bloemstukken of bank zitten dus geen prijskaartjes, labels met de naam van de sponsor of andere herleidbare uitingen naar de sponsor.

 

 

Organisaties die geen sponsor kunnen zijn

Niet alle organisaties komen in aanmerking als sponsor volgens de Mediawet. Overheidsinstellingen en organisaties die geen commerciële doelen nastreven, zoals fondsen met een maatschappelijk relevant doel, worden in de Mediawet niet als sponsors beschouwd. Net als (co)producenten. Daarom is het sponsorverbod dus niet van toepassing. Wel gelden alle overige regels betreffende sponsoring. Zo is een sponsorvermelding verplicht en gelden de regels omtrent het opnemen van producten of diensten van de sponsor in het programma.

Meer informatie

Met deze pagina probeert de NLPO inzicht te geven in de regels omtrent sponsoring. Toch zijn er nog veel situaties en duivelse dilemma’s niet behandeld. Laat je daarom goed informeren als je twijfelt. Voor verdere vragen over dit onderwerp is het Commissariaat voor de Media bereikbaar via de contactgegevens op hun website. Ze organiseren dagelijks een spreekuur voor omroepmedewerkers. Daarnaast hebben ze ook een eigen informatiepagina ingericht.

Disclaimer: Wet- en regelgeving gaan altijd boven deze uitleg en kan wijzigen in de tijd. Raadpleeg bij twijfel het Commissariaat voor de Media.

 

Nee, een sponsorvermelding moet neutraal zijn. Het mag geen slogans, herkenningsmelodieën, of promotionele uitingen bevatten. De vermelding mag uitsluitend bestaan uit de naam, het merk, of een teken van de sponsor, gecombineerd met bijvoorbeeld de tekst: ‘Dit programma is mede mogelijk gemaakt door …’.

Ja, meerdere sponsors mogen worden vermeld. Dit dient echter binnen één sponsorvermelding te gebeuren van maximaal 5 seconden. Vermeld bijvoorbeeld: ‘Dit programma is mede mogelijk gemaakt door …’, gevolgd door de namen van alle sponsors.

Ja, dit is toegestaan als het programma cultureel of educatief is, het een verslag of weergave van een sportevenement betreft of een ideëel doel heeft. En de sponsorvermelding moet correct zijn opgenomen. In het programma zelf mag geen promotie voor de sponsor plaatsvinden, en de producten moeten op neutrale wijze worden genoemd zonder aanprijzingen . Pas dus op met zinnen als: Deze tickets worden u aangeboden door [naam sponsor], dit lijkt te veel op een sponsorvermelding en dit is niet toegestaan binnen het programma. Dergelijke vermeldingen kunnen een vermijdbare uiting opleveren.

Bijdragen van ondergeschikte betekenis, zoals decoratie of kleding in bruikleen, vallen niet onder sponsoring. Voor dergelijke bijdragen mag een ‘Met dank aan’-vermelding worden opgenomen, zolang deze neutraal is. Sponsoring is dus altijd in de vorm van geld of in de vorm van producten of diensten die niet in bruikleen zijn gegeven en een grotere bijdragen vertegenwoordigen.