Start van breed onderzoek naar het bereik en publiek van lokale omroepen

feed Nieuws
edit_note 27 februari 2025

Onderzoeksbureau Motivaction voert in het eerste kwartaal van 2025 een landelijk dekkend bereiksonderzoek uit in opdracht van de NLPO. Dit onderzoek analyseert het kijk- en luistergedrag van 10.000 mensen in Nederland en biedt waardevolle inzichten om de content van lokale omroepen beter af te stemmen op hun publiek.

Meestal krijgen alleen landelijke en regionale omroepen gedetailleerde informatie over het mediagedrag van kijkers en luisteraars. Voor lokale omroepen is dergelijk onderzoek vaak te kostbaar. De NLPO vindt het belangrijk om regelmatig sectorbreed onderzoek te doen naar het kijk- en luistergedrag. Dit helpt niet alleen bij het versterken van de lokale journalistiek, maar ook bij de voorbereiding op de aankomende stelselwijziging.

Publieksonderzoek

Het onderzoek brengt onder meer in kaart hoe bekend de omroepen zijn binnen hun streek of gemeenten, hoeveel mensen ze bereiken, hoe betrokken en tevreden het publiek is, wie de omroepen volgen, en hoe ze worden gewaardeerd op aspecten als professionaliteit en imago.

De resultaten worden medio april 2025 verwacht en op een toegankelijke manier gepresenteerd. Dit geeft lokale omroepen beter inzicht in hun doelgroepen, helpt hen hun publiek effectiever te bereiken en draagt bij aan verdere professionalisering.

Vergelijkbaar

Wellicht interessant