Ontwikkelingen rondom DAB+

feed Nieuws
edit_note 21 november 2019

Om uit te zenden via DAB+ is voor de lokale omroepen, zowel de publieke als de commerciële, de zogenaamde laag 6 ingericht. Het Agentschap Telekom heeft een tijdlijn vastgesteld van wanneer de frequenties in laag 6 worden vrijgegeven. De hele operatie begint aanstaande januari 2020 met de uitgifte van een beperkt aantal tijdelijke vergunningen. Dan gebeurt er een hele tijd niets in laag 6, terwijl in de lagen 4 en 5 frequenties worden omgewisseld. Tegelijkertijd worden er afspraken gemaakt met de ons omringende landen als Duitsland, België en Engeland over de verdeling van frequenties om interferentie te voorkomen. Dat proces duurt volgens de agenda van het AT tot begin 2022 waarna de definitieve uitrol van alle frequenties in laag 6 begint.

 

Kwesties

 

1. De nieuwe regeling

EZK heeft op dit moment een nieuwe regeling voor uitgifte van DAB+ frequenties ter consultatie aangeboden. Die nieuwe regeling is voor de lokale omroepen ongunstig. In de oude regeling hebben lokale omroepen automatisch recht op een vergunning. In de nieuwe regeling worden we behandeld als commerciële omroepen en verdwijnen ons voorkeursrecht.
Als eerste: de toekenning gebeurt op basis van volgorde van binnenkomst. Dit is volgens ons onwettig: iedere lokale omroep met een geldige aanwijzing heeft recht op een frequentie. De volgorde van binnenkomst doet er helemaal niet toe.
Als tweede: De helft van het spectrum wordt op voorhand gereserveerd voor de commerciële lokale omroepen. Ook als dat ten koste gaat van lokale publieke omroepen die recht hebben op een vergunning.

In de toelichting bij dit artikel staat dat er inmiddels voldoende commerciële lokale omroepen zijn die belangstelling hebben getoond zodat de reservering van de helft van het spectrum voor hen noodzakelijk is. Dit lijkt een voorbarige conclusie. Het lijkt niet realistisch dat er zoveel commerciële lokale omroepen bijkomen dat er landelijk gebrek aan frequenties gaat ontstaan. Lokale knelpunten kunnen best in overleg met het AT worden opgelost, daar is geen landelijke regeling voor nodig.

De NLPO bereidt met Paul Waszink, partner bij advocatenkantoor Bird&Bird een juridisch weerwoord voor tegen deze regeling. Hij is specialist op dit gebied en heeft eerder anderen bij gestaan in conflicten met het Agentschap en EZK.

 

Protesteer zelf!
https://www.internetconsultatie.nl/tijdelijkeverdelinglaag6

2. Uitrol DAB+ in laag 6 in 2022

Nu is de uitrol helemaal gericht op de belangen van de partijen die al een plek hebben op DAB+ en die van pakket moeten wisselen. Dat zorgt er voor dat de lokale publieke omroepen alle last  dragen van de vertraging die is ontstaan. Daarnaast zijn de kosten van de uitrol en de kosten van uitzenden geheel voor rekening van de lokale omroepen zelf. Terwijl EZK de uitrol voor de NPO en de RPO wel gefinancierd heeft.
Op dit moment wordt onderzocht hoe dat toenmaals is gegaan om een juridische positie te ontwikkelen op basis waarvan wij protest tegen deze gang van zaken kunnen aantekenen.

3. Commerciële aanbieders DAB+ diensten

Een belangrijke aanbieder van DAB+ diensten, Broadcast Partners, maakt op dit moment de ronde langs de lokale omroepen die niet behoren tot de groep die een tijdelijke vergunning kan aanvragen om hen aan te moedigen toch via DAB+ uit te zenden maar dan via het frequentie pakket van BP. Zij claimen ook dat de frequentiekaart van het AT veel te beperkt is en dat er veel meer mogelijk zou zijn als het AT dat niet tegenhield.
BP maakt de indruk nu zo snel mogelijk zoveel mogelijk lokale omroepen aan zich te willen binden voor het uitzenden via DAB+ voordat de markt daadwerkelijk open gaat.
Tijdens de pilot twee jaar geleden hebben veel omroepen die daar aan mee deden zelf of in samenwerking volwaardige en goedkope oplossingen ontwikkeld voor het uitzenden via DAB+. De NLPO brengt je graag in contact met die omroepen.

Vergelijkbaar

Wellicht interessant