Talkshow over de ontwikkeling van de stad

expand_more

Studio Stadmaken van OPEN Rotterdam

Het Stadmakerscongres vormt de jaarlijkse hotspot voor iedereen die te maken heeft met de Rotterdamse stadsontwikkeling. Markant onderdeel is Studio Stadmaken: twee baanbrekende talkshows die OPEN Rotterdam en Vers Beton maken in samenwerking met de organisatie.

Architectuur Instituut Rotterdam

Het Stadmakerscongres

Jaarlijks in november organiseert het Architectuur Instituut Rotterdam (AIR) het Stadmakerscongres. Architecten, planologen, beleidsmakers en andere experts, maar ook actieve bewoners, bespreken thema’s omtrent bouwen en wonen in Rotterdam, ‘de stad die nooit af is’. Sinds 2019 is het congres verrijkt met de talkshow Studio Stadmaken, een creatie van de lokale publieke omroep OPEN Rotterdam en het onafhankelijke journalistieke platform Vers Beton.

Bron: OPEN Rotterdam

Rotterdammers aan het woord

Stadsplanners en bewoners

“We zijn blij dat AIR ons heeft gevraagd een bijdrage te leveren aan het Stadmakerscongres”, zegt Davidson Rodrigues, mediamaker bij OPEN Rotterdam. “Op het congres komen allerlei issues rondom stadsontwikkeling aan de orde, vaak op een wat abstract niveau. Maar plannen voor nieuwbouw, wegen of stadsnatuur hebben concrete gevolgen voor de bewoners. Als de stad drukker wordt, hoe zit het dan met de leefbaarheid? En als je een leegstaand terrein bebouwt, waar moeten dan die jongeren heen die daar hun plekje hadden? In onze talkshow Studio Stadmaken komen Rotterdammers aan het woord die niet altijd een stem hebben. Wij halen de ‘pijn’ op en brengen deze naar het congres.”

Eeva Liukku, hoofdredacteur van Vers Beton, beaamt dit. “Het Stadmakerscongres is heel toegankelijk, iedereen mag gratis naar binnen. Maar de sprekers en het publiek komen vooral uit de professionele hoek: de vastgoedwereld, ondernemers, ambtenaren. Je ziet veel maatpakken en hoort met name jargon. Er zijn ook actieve bewoners aanwezig, maar zoals Davidson zegt: de materie gaat álle Rotterdammers aan. Met onze talkshow maken we thema’s rondom stedelijke ontwikkeling toegankelijk voor iedereen. Alle perspectieven en meningen komen op tafel, alleen dan ontstaat een echt debat. AIR en de gemeente Rotterdam erkennen die meerwaarde en profiteren natuurlijk ook van het mediabereik dat OPEN Rotterdam en Vers Beton hebben.”

Lees meer arrow_downward

Volledige creatieve vrijheid

Journalistieke onafhankelijkheid

De twee partners verzorgen ieder congres twee talkshows. Die huldigen de Rotterdamse ‘formule’, uiterlijk sober maar inhoudelijk sterk en recht voor zijn raap. Een sprekend voorbeeld is de editie ‘Jongerencultuur in een aangeharkte stad’ uit 2023, die de kloof tussen bestuurders en jonge Rotterdammers bijna tastbaar maakt.

Hoe komt zo’n productie tot stand? Rodrigues: “Er is geen geschreven draaiboek, wel een vaste werkwijze. In een voorgesprek met AIR horen we wat het hoofdthema van het congres zal zijn. Dan brainstormen wij, OPEN Rotterdam en Vers Beton dus, over de invulling. Daarbij hebben we volledige creatieve vrijheid. Zoals Eeva zegt: de samenwerkingspartner omarmt onze kritische insteek. We hoeven nooit met meel in de mond te praten of sociaal wenselijke verhalen te vertellen. Wij bepalen de onderwerpen en de sprekers, die op hun beurt mogen zeggen wat ze op het hart hebben.”

“Als de journalistieke onafhankelijkheid niet was gegarandeerd, waren we er niet ingestapt”, zegt Liukku. “De keuze voor het talkshow-format kwam ook van onszelf. Onze bijdrage is natuurlijk iets scherper, journalistieker dan de andere onderdelen van het congres. We kiezen onderwerpen die actueel zijn en de brug kunnen slaan naar onze doelgroepen. Denk aan de krappe woningmarkt, de hoge energieprijzen en duurzaamheid. We laten ons inspireren door het thema van het congres en profiteren soms van sprekers die al door AIR waren uitgenodigd. We stemmen af, maar hoeven nergens goedkeuring voor te vragen.”

Lees meer arrow_downward
Studio Stadmaken 2024

Contracten

Afspraken en financiën

“We bespreken onze aanpak en ideeën met AIR”, geeft Rodrigues aan. “Zij kunnen dan aangeven of er doublures dreigen, of wellicht kennen ze een expert die we kunnen vragen voor de talkshow. Vervolgens maken we financiële en organisatorische afspraken. Dit is niet een jaarlijks vast bedrag. AIR betaalt ons voor de productie van de talkshows en voor de opnamen en uitzending van het congres, die OPEN Rotterdam verzorgt.

In het contract is onze prestatie vrij gedetailleerd vastgelegd: de lengte van de talkshows, onderwerp en sprekers, faciliteiten die we graag willen, de impact die we ambiëren, eventuele spin-offs in de vorm van geschreven artikelen enzovoorts.” Liukku: “De financiering vanuit AIR, en eigenlijk indirect vanuit de gemeente, is goed. Wel merk je dat het kostenplaatje steeds hoger wordt. We hebben als Vers Beton en OPEN Rotterdam niet de tijd om de hele productie zelf te doen. We huren een producent in voor een deel van de research, de invulling van het concept en een aantal praktische zaken. Maar het grootste deel van ons werk is financieel afgedekt.”

Ook de dag zelf is een coproductie. Rodrigues: “De regie en het camerawerk verzorgen we zelf. Voor het decor, de aankleding en een stukje techniek werken we samen met het productieteam van het congres. We hebben een facilitair bedrijf dat de verlichting en techniek verzorgt. En we besteden veel aandacht aan de communicatie, zowel voor, tijdens als na het programma. We leveren dus twee uitzendingen van elk 45 minuten, naast foto’s, quotes en korte clips die in de media van AIR, Vers Beton en OPEN Rotterdam worden verspreid. Het is altijd een uitdaging, maar doordat alles goed is vastgelegd zijn we nooit voor verrassingen komen te staan.”

Lees meer arrow_downward

Impact en synergie

Impact maken door samenwerking

“Wij geloven absoluut dat we impact maken met de talkshows”, meent Davidson Rodrigues. “Met duizenden bezoekers op het congres, onze uitzendingen en nieuwsbrieven! We meten geen kijkcijfers zoals de landelijke omroepen, maar bekijken wel online data en reacties. We willen – en dat is ook leuk in de context van deze etalageverhalen – een impact report maken van vier jaar Studio Stadmaken. We zijn een jonge omroep, bestaan pas tien jaar. Maar mede dankzij het Stadmakerscongres wordt onze reputatie steeds sterker. We hebben nog diverse andere talkshows gemaakt, bijvoorbeeld over het Zomercarnaval en ons slavernijverleden. Rotterdam ziet ons als een professionele, innovatieve lokale omroep waarmee je prima kunt samenwerken.”

Dat kan Eeva Liukku alleen maar bevestigen: “We leren als schrijvende journalisten veel van OPEN Rotterdam, zoals een goed programma samenstellen en de mogelijkheden van AV. De samenwerking met AIR en de gemeente geeft ons de mogelijkheid onze thema’s nog beter op de kaart te zetten. Studio Stadmaken is bovendien heel leuk, we hOPEN dit nog jaren te kunnen doen, samen met OPEN Rotterdam.”

Lees meer arrow_downward

Er zijn meerdere documenten van deze samenwerking die je kunnen helpen als je een vergelijkbaar initiatief wilt starten. Deze documenten zijn op te vragen via info@nlpo.nl.

 

Over samenwerkingen

Door samenwerkingen is het bijvoorbeeld mogelijk om extra expertise te verkrijgen, extra financiën voor het media-aanbod te verkrijgen of een breder publiek te bereiden. De positie van de lokale omroep kan op deze manier in de samenleving versterkt worden en kan hierbij extra verbindend zijn. Toch is niet elke samenwerking toegestaan. Het is daarom belangrijk goed te kijken of een beoogde samenwerking past binnen de regels van de Mediawet. Als je hierover twijfelt, neem dan contact op het met het Commissariaat voor de Media. Zij zijn bereikbaar via de contactgegevens op hun website. Ze organiseren dagelijks een spreekuur voor omroepmedewerkers.

Heb je een vraag of wil je meer informatie?