‘Vakidioten’ willen gemeenten met inhoud overtuigen

forum Impact van de lokale omroep
edit_note 11 september 2018

De zon schijnt over LINQ Media

Met een piepklein budget helemaal vooraan rijden in de Formule 1, dat is wat vier gemeenten op het Zuid-Hollandse eiland Voorne-Putten verwachten van hun streekomroep. Bij LINQ Media zelf vinden ze dat allemaal een tikje onrealistisch. Toch, ze gaan ’t gewoon proberen. Want wie weet, zeggen ze stralend, ‘gaan ze ons steunen als we straks bijna omvallen.’

 

‘Wij zijn geen club van stoffige oude mannen’

Nee, dit wordt geen somber verhaal van een onbegrepen lokale omroep. Integendeel. Het studiogebouw van LINQ Media op een industrieterrein in Spijkenisse zit tjokvol trotse vrijwilligers, die met een brede grijns hun programma’s maken. Het aanstekelijke enthousiasme klotst hier tegen de plinten. ‘Dit omroepje leeft! De zon is zojuist boven de horizon verschenen.’

De blijheid bij LINQ Media is een vrolijke mix van opluchting, ongebreideld optimisme en lol in het werk. De fusieomroep van SMART RTV en Omroep Voorne was op 1 januari 2016 een feit, de streekzender is dus amper drie jaar jong. Programmatisch was het niet zo ingewikkeld, de vrijwilligers wisten al enige tijd dat schaalvergroting onvermijdelijk was om te overleven. Evengoed was het een roerige tijd. De fusie deed bestuurlijk veel stof opwaaien. Nog maar een jaar geleden was ‘t op dat vlak onrustig.

Maar goed, die tijd is nu voorbij. LINQ Media heeft een stabiel bestuur, een stevig PBO en zit comfortabel in een prachtig pand voor een aantrekkelijke huurprijs. De 38 medewerkers barsten van het vertrouwen in de toekomst. Er is nauwelijks verloop.
Voorzitter Hans van Hoof vat de huidige moraal van LINQ Media handzaam samen: ‘Nee, wij zijn geen club van stoffige oude mannetjes. Wij zijn allemaal echte vakidioten, die geen last hebben van een Calimero-complex.’

Ambities

LINQ Media doet in radio en tv en is online ook volop actief. De programmatische ambities zijn groot, het streven is niet minder dan een betekenisvolle streekomroep te zijn met een groot bereik waarin iedere eilandbewoner zich herkent. Maar de financiële basis van LINQ is nog wankel.

Vanuit de opcenten krijgt de omroep van de vier gemeenten in totaal zo’n 90.000 euro per jaar. Bij de ene gemeente gaat dat eenvoudig via een jaarlijkse overschrijving, andere stadhuizen kiezen voor ingewikkelde subsidietrajecten met veel papierwerk. Ieder jaar opnieuw.

Daarnaast leveren commerciële activiteiten het station nog eens een kleine 20.000 euro per jaar op. Bij elkaar opgeteld een aardig budget, maar niet toereikend voor alle plannen. Hans van Hoof: ‘Voor de dagelijkse gang van zaken heb je uiteindelijk 3 of 4 fte nodig, een chte professionele kern. Met wat we nu doen, het inkopen van nieuwsbulletins en twee redacteuren die freelancen, komen we misschien tot 1 fte.’

Omarmen

Het zou geweldig zijn wanneer gemeenten de omroep liefdevol gaan omarmen en meer doen dan het doorschuiven van de verplichte opcenten. Dat zou een erkenning zijn voor hoe de streekomroep aan de weg timmert.

Maar zo ver is het op het eiland nog niet. Aangemoedigd door het nieuwe en krachtige geluid van LINQ Media en de tomeloze inzet van de medewerkers verwachten de overheden inmiddels steeds meer van hun eigen streekomroep. Maar boter bij de vis, dat komt er vooralsnog niet.

Van Hoof: ‘De politici willen allemaal graag bij ons in beeld, maar hoe zo’n omroep werkt en hoe het in elkaar zit snappen ze niet. Bij de Formule 1 rijdt de degene met het meeste geld vooraan. Hier willen ze zonder budget ook vooraan rijden. En als dat allemaal lukt, dan willen ze ons misschien sponsoren. We moeten het allemaal eerst laten zien, daarna gaan ze ons misschien geloven.’

En dus moet LINQ Media het voorlopig doen met een klein budget, veel enthousiasme en een flinke inzet. De voorzitter: ‘Alles wat we nu bij LINQ Media bereiken is gebaseerd op de nieuwe continuïteit en kwaliteit. Daardoor gaan de mensen ons uiteindelijk ontdekken.’

 

Bereik

De programmatische inzet wordt heel bewust gericht op het verslaan van evenementen, waar de omroep haar gezicht kan laten zien. Dat gebeurt online en met reportages voor radio en tv

, maar ook met complete meercameraregistraties. En het werkt; de strategie levert bij het publiek en bij ondernemers in rap tempo steeds meer goodwill op.
Jan Gerssen: ‘Je ziet de interesse groeien. Online is ons bereik enorm gestegen. De website trekt zo’n 5000 unieke bezoekers per maand. We hebben op Facebook 2700 volgers en daar zitten geen gekochte likes bij. Ze komen niet alleen uit Spijkenisse en Hellevoetsluis, maar ook uit kleine kernen. Tijdens evenementen als Koningsdag gaan we bewust naar Zuidland of een ander dorp en je ziet dat dat werkt.’

De komst van de omroep naar grote publieke gebeurtenissen blijft steeds minder vaak onopgemerkt. Gerssen: ‘Vorig jaar stond ons glazen huis in Spijkenisse met artiesten en dj’s. Op een onmogelijke plek, maar het hele plein stond vol en de horeca moest extra bier inslaan. Dan zie je bij de middenstand de belangstelling groeien. Het werd een op zichzelf staand evenement. Het gaf ons als omroep een boost, mensen wisten ons te vinden. Er wordt over ons gesproken en we krijgen nu soms een voorkeursbehandeling. De gemeente hoefde alleen een vergunning aan te passen, het heeft ze geen cent gekost. De volgende keer staan we op een triple A-locatie.’

 

Netwerk

Behalve de berichtgeving rond evenementen en het aanbieden van eenvoudig lokaal nieuws via radio, tv en online is het programmabeleidbepalende orgaan PBO een belangrijke troef van de streekomroep. Het PBO is met veel zorg samengesteld en telt enkele vooraanstaande mensen uit de samenleving.

Hans van Hoof: ‘Mensen met een enorme staat van dienst, bijvoorbeeld uit het zakenleven. Mensen die dit willen doen zijn dun gezaaid, maar we hebben een sterke samenstelling weten te realiseren. Het zijn mensen die niet alleen in het PBO zitten om hun stroming te vertegenwoordigen en een eigen kerkprogramma willen. Nee, ons PBO doet veel meer dan een vinger aan de pols houden. De leden vertegenwoordigen ons als echte ambassadeurs, lobbyen bij de gemeenten en zetten hun netwerken voor ons in.’

 

‘Dit omroepje leeft’

Waakhond

Materiaal van LINQ Media was inmiddels te zien bij SBS6 en ook bij De Wereld Draait Door kwam de streekomroep voorbij. Daarnaast wordt een enkele keer samengewerkt met RTV Rijnmond, al is het enthousiasme daarover niet onverdeeld. Vaak kwam het volgens de zender neer op eenrichtingsverkeer.
Aan de echte journalistieke waakhondfunctie komt LINQ Media voorlopig niet toe. Niet alleen ligt de prioriteit voorlopig bij evenementen, de omroep heeft simpelweg te weinig journalistieke slagkracht.

Jan Gerssen: ‘Zoiets kun je niet doen met vrijwilligers alleen. Die verantwoordelijkheid wil je niet hebben.’ Voorzitter Van Hoof: ‘Het hele hoor en wederhoorverhaal staat op een laag pitje, terwijl er genoeg onderwerpen zijn waar we als streekomroep in zouden willen duiken.’

Voor LINQ Media is het credo – om met Barry Stevens te spreken: gewoon lekker doorgaan. En niet gaan somberen over financiën. Hans van Hoof: ‘Het is voor ons vooral een kwestie van erin geloven. Er is licht aan het eind van de tunnel en daar klampen we ons aan vast. En in de tussentijd doen we het hartstikke goed bij de gratie van onze geweldige vrijwilligers.’

Ondersteuning of advies nodig? Bij ons kan je altijd terecht

Verhaal van lokaal

Impact van de lokale omroep